יום רביעי, 7 ביולי 2010

הנבטת זרעים של עגבניות עומר




כל פעם מחדש שאני מנביט זרעים (ואני עושה את זה דיי הרבה) אני מאוד מתרגש.
מפיפס קטן ולא מעניין מתחיל לצמוח צמח שלם!
אבל אפילו יותר מגניב לי את הקופסא (שימו לב לביטוי) זה שאני מצליח להנביט (ולפעמים אפילו לגדל!) צמחים פחות נפוצים שאני מזמין מהאינטרנט.



יש לי המון אהבה לגידול עגבניות. הן גדלות מהר מאוד, חזקות מאוד, יש להם תוצר שאני אוהב, הן מאוד יפות על החלון ואני יודע לא רע לענות לצרכים שלהן.
אז אחרי המון חפירות (בעיקר סתם שיטוטים) באיביי הזמנתי 3 חבילות של זרעי עגבניה:
Polish Linguisa
Purple Cherokee
Omar's Lebanese
וקיבלתי מתנה Caribe Tomato.
אני לא אתחיל לפרט (ברשומה זו לפחות) מה כל דבר אומר אבל העגבניות עומר שמקורן בלבנון התחילו היום את החיים שלהן אצלי בגינה :)
אחרי 4-5 ימים של הנבטה קפצו לי 2 נבטים קטנים מתוך 2 זרעים ששמתי. יחסית לזה שהזרעים עברו חצי עולם משלוח ואני מאמין שלא מעט זמן אכסון 100% נביטה זה לא רע בכלל.

עם כל השמחה הזו אני אכתוב על איך הנבטתי את העגבניות שלי :)
התחלתי בלשים כמה טיפות מים במגבת נייר, קיפלתי וסחטתי כדי להוציא עודפי מים.
על המגבת נייר הלחה והמקופלת הנחתי 2 זרעים ואת זה שמתי בשקית סנדויץ' בארון ליד המטבח. (יש לו חלון זכוכית שאפשר לראות מה הולך)
כל יום פתחתי את השקית כדי לאורר ולראות מה הולך עד שביום השני ראיתי התחלה של עובש.

זרעים ממש לא אוהבים עובש.

הבנתי שככה עדיף לא להשאיר את המצב ושמתי בעציץ קטן מרובע מפלסטיק (כזה שלרוב מוכרים בו פרחים עונתיים ב2 שקלים ובא 6 מחוברים ביחד) 20% קומפוסט מצואת בקר, 30% תערובת קוקוס עם פרלייט, ערבבתי בינהם ומעל זה עוד תערובת קוקוס פרלייט.
את כל זה הצפתי כמה פעמים במים ונתתי לעניין להוציא את כל המים שהוא לא צריך.
מה שקיבלתי זה מצע לח עם המון אויר ובחצי התחתון דישון יחסית עדין ככה שהנבטים הצעירים לא ישרפו מעודף דשן.
בגלל שקוקוס ופרלייט מתייבשים הרבה יותר מהר מאדמת שתילה ממוצעת (ובודאי מהאדמה שאני רגיל להשתמש שמלאה בהמון קומפוסט) את כל העסק שמתי בתוך השקית ניילון הנ"ל. את השקית ניפחתי בנשיפה וקשרתי כדי שיהיה מספיק אויר לכל העניינים.
3-4 ימים אחר כך (היום) יש נבטים קופצים מהעציץ :)


עכשיו מה?

אני הולך לתת להם לפתח מערכת שורשים בתוך העציץ הנוכחי עד שהם יתפסו את המצע כשמוציאים אותם מהעציץ.

זה אמור להיות בערך שהם יוציאו את הסט השני של העלים האמיתיים (העלים שיוצאים מהזרע נקראים קוטולידונים, או עלי זרע, ואותם אני לא סופר כעלים אמיתיים).

עד אז התערובת שאני מבשל אמורה להיות מוכנה לשתילה. שמתי בעציץ 25 ליטר כמה ס"מ קוקוס פרלייט למטה לניקוז ומעל זה את כל תכולת הקומפוסטרים הקטנים שלי, ועל זה אדמה. הכל מתערבב פעם בכמה ימים לפירוק אחיד והקומפוסט אמור להיות מוכן לשתילת עגבניות (לא מוכן לגמרי ככה שהוא עדיין יחמם את המצע טיפה ויוריד את החומציות - כמו שעגבניות אוהבות) עוד כמה שבועות.

2 תגובות:

  1. למה הכנסת לשקית ניילון? כדי ליצור אפקט חממה או משהו כזה?..

    השבמחק
  2. כדי לשמור על לחות.
    המים במצע מתאדים דיי מהר שחם כמו עכשיו ובגלל שהמצע גם ככה לא מחזיק כמעט מים השקית ניילון (המנופחת באויר כדי שיהיה גם אויר) עוזרת לשמירה על לחות קבועה.

    השיטה היותר פשוטה היא לקחת בקבוק ליטר וחצי ממוצע, לחתוך כמעט לגמרי את הרבע התחתון השלו, למלא אותו אדמה לחה (מרטיבים בעציץ יום לפני), לשים את הזרעים ולסגור כשהחלק שלא חתכנו מחובר ובצד השני חתיכה קטנה של נייר דבק.
    את הפקק משאירים פתוח לתחלופת אויר.

    אני מתכוון להשאיר את הנבטים בתוך העציץ הנוכחי לכמה זמן ככה שיותר נוח לי עם השיטה הזו כרגע.

    השבמחק